FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/05/2019

Transportstyrelsen överväger att ingripa mot mitt körkort – kan jag fortfarande köra bil?

Jag körde utan körkort i januari och blev ertappad av polisen, erkände brottet och har betalt böterna. Jag har sedan tidigare ett körkortstillstånd och klarade nu i maj både uppkörning och uppskrivning. Samtidigt som körkortet skickades hem fick jag ett brev från transportstyrelsen om att de överväger att ingripa mot körkortstillståndet. Vad innebär detta? Blir körkortet ogiltigt? Får jag köra bil?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om det står i brevet att de överväger att ingripa mot körkortstillståndet innebär det att de funderar på att göra det, dvs de har inte tagit något beslut än. Så länge du inte hör något om att de beslutat att återkalla körkortet bör du kunna fortsätta köra bil. Observera att det faktum att du i dagsläget kan fortsätta köra bil inte betyder att du inte kommer få körkortet återkallat. Om du känner dig osäker på vad som ska hända skulle jag rekommendera dig att kontakta transportstyrelsen.

Vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare