FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis19/08/2018

Brev från polisen

Hej! Jag och min kompis blev tagna och troligen misstänkta för ringa narkotika för snart 4 veckor sen. Båda erkände direkt. Han har redan fått sitt brev hem där förundersökningen lades ner. Men jag har inte fått något brev från polisen och undrar varför? Datumet på hans brev var, antagligen då brevet skickades/beslutet togs, 26/7, hur kan min ta längre tid att få hem? Värt att nämna är att vi blev tagna i Linköping, där han är bosatt och jag kommer från Småland.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det kan finnas många orsaker till varför du inte har fått något brev från polisen. Tyvärr kan vi på Lawline inte ge dig ett helt säkert svar på din fråga. Jag kan dock ta upp några omständigheter som det kan bero på.

Det kan vara så att polisen inte har tagit något beslut i ditt ärende och att förundersökningen på så vis fortfarande pågår. Det kan också vara så att ett eventuellt brev från polisen har försvunnit under transporten hem till dig.

Om du vill ha ett säkert svar på din fråga rekommenderar jag dig att kontakta polisen och fråga vad som händer i ditt ärende. Eftersom det inte rör sig om ett akut ärende kan du kontakta polisen på telefonnummer 11414.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare