FrågaAVTALSRÄTTGåva04/12/2019

Bråkform gällande mark

Min mormor och morfar äger en bit mark på ca 14 000 kvadratmeter. Jag och min sambo ska få stycka av en bit (ca3000kvadrat) och få som gåva att bygga hus på. Min syster och hennes sambo skall även dom få en avstyckad bit (ca 3000kvadrat) att bygga hus på. I gåvobrevet skall man skriva överlåten andel i bråkform. Mormor och morfar äger den nuvarande fastigheten gemensamt. Hur formulerar man detta i gåvobrevet? Hur skriver man det i bråkform? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Utredning

Det framgår av din fråga att marken på totalen är ca 14 000 kvadratmeter vilket motsvarar hundra procent.
Eftersom att din mormor och morfar skall ge bort 3000 kvadratmeter till dig och 3000 kvadratmeter till din syster och hennes sambo, blir följande ekvation att betrakta:

14 000 - 6000 = 8000. Alltså har din mormor och morfar 8000 kvadratmeter kvar till sitt förfogande.
Nu är din fråga, hur detta skall formuleras i gåvobrevet samt hur mycket det blir i bråkform.

I gåvobrevet bör det formuleras vem mottagaren av denna mark är samt avsikten med gåvan.
3000 kvadratmeter av 14 000 kvadratmeter, motsvarar ca 21,43 % av den totala marken.
21,43 % av den totala marken omvandlad till bråkform är alltså: 21,43/100, där 100 motsvarar 14 000 kvadratmeter och 21,43 motsvarar 3000,6 kvm.

Det bör dock för att underlätta omvandlas till heltal, vilket är 21/100.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare