Bouppteckningsproblematik

Min sambos mor vägrar lämna ut bouppteckningsdokument efter hennes far. Sambon har ingen som helst kännedom om arvet efter hennes far. Vad göra?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bouppteckning

En bouppteckning ska upprättas inom tre månader från dödsfallet och lämnas in till Skatteverket senast en månad därefter. Bouppteckningen listar de tillgångar och skulder som den avlidne hade på dödsdagen och även den avlidnes makes/makas tillgångar och skulder om den avlidne var gift. Bouppteckningen ska göras av två bouppteckningsförrättare, vilka inte får vara dödsbodelägare, efterarvinge eller ombud för någon av dessa. Dödsbodelägare kan vara den dödes efterlevande make/maka eller sambo, arvingar och universella testamentstagare. Universella testamentstagare är de som får hela eller en del av den avlidnes tillgångar enligt den avlidnes testamente. Efterarvinge är den som inte ärver något direkt, utan ärver efter en efterlevande make/maka.

Vid bouppteckningen ska en person som väl känner till boets egendomar, exempelvis en efterlevande make/maka, lämna uppgifter till bouppteckningsförrättarna. Alla dödsbodelägare ska kallas till förrättningen, även om det inte finns någon skyldighet att delta.

Vad kan ni göra?

Jag kan utifrån din fråga inte avgöra om det är bouppteckningen i sig du syftar på eller om det är någon annan del/dokument tillhörande bouppteckningen. Är det bouppteckningen i sig så borde din sambo ha medverkat vid själva förrättningen efter att ha kallats till denna. En bouppteckning i sig går inte att klandra. Om hon förvägrats att ta del av dokument där eller inte blivit kallat till förrättningen kan hon klandra arvsskiftet enligt 23 kap. Ärvdabalken. Sådan klandertalan ska göras inom senast 4 veckor från delgiven bouppteckning. Jag rekommenderar att ni kontaktar Skatteverket för mer information om den bouppteckning som eventuellt har gjorts i detta fall.

Om jag missförstått frågan, eller om du har fler frågor om saken, är du välkommen att skriva till oss igen så att vi kan hjälpa er vidare!

Vänliga hälsningar,

Lovisa LundqvistRådgivare