Bouppteckning är registrerad och jag vill nu avsäga mig mitt arv. Måste en ny bouppteckning upprättas och registreras?

Ingår i dödsbo efter syskon tillsammans med redan bortgånget annat syskons barn. Bouppteckning är registrerad på Skatteverket. Står inför arvskifte och vill nu avstå från min lott i arvet. Måste då bouppteckningen kompletteras och registreras om hos Skatteverket?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Frågan du ställer är inte reglerad i lagtext. I ärvdabalkens 17 kap. finns bestämmelser om hur upprättande av s.k arvsavtal, dvs avtal om avsägelse av arv under arvlåtarens levnadstid, ska gå till. Dessa bestämmelser är troligtvis av föga intresse i dagsläget, eftersom jag förstår av din text att arvlåtaren redan är bortgången.

Rent generellt kan sägas att bouppteckningen har tre funktioner. Bouppteckningen ska:

1. fungera som legitimationshandling för dödsboet. Det innebär att den innehåller information om vem eller vilka som har rätt att företräda dödsboet (dödsbodelägarna),
2. fungera som ett verktyg för att avsluta den avlidnes bankkonton, och

3. ge den nya ägaren till eventuella fastigheter möjlighet att söka lagfart på dessa.

För avsägande av arv borde det därför inte, vad jag kan se, krävas att en ny bouppteckning upprättas och skickas in till skatteverket. Jag skulle kunna rekommendera att du hör av dig till Skatteverket och helt enkelt frågar hur du bör gå tillväga.

Arvskifte

Arvskiftet är ett avtal som ni dödsbodelägare upprättar och genom vilket ni bestämmer hur fördelningen av arvet er emellan ska ske. Här finns det också en möjlighet för dig och den andra dödsbodelägaren att komma överens om att denne ska ta hela arvet och att du avsäger dig rätten till din del

En ytterligare möjlighet är att ni låter arvskiftet gå igenom så smidigt som möjligt och att du i efterhand helt enkelt upprättar ett gåvobrev och skänker din del av arvet till den andre dödsbodelägaren. Detta får inga andra juridiska konsekvenser än en vanlig arvsavsägelse.

Jag hoppas att du känner att du fått vägledning av svaret. Om något är oklart får du gärna lägga fram detta i kommentarsfältet nedan.

Lucas CyrénRådgivare