Böter vid snatteri

https://lagen.nu/1962:700#K25En kompis blev tagen igår för snatteri. Hon erkände allt och de sa att förundersökningen i princip var klar & att hon kommer få böter. Hur länge tar det innan bötern utdelas isåfall? Rör det sig om veckor eller månader eller dagar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Böter av det aktuella brottet kommer att delas ut så snart de är klara med utredningen av brottet. Hur länge och hur mycket böter som din kompis kommer att få betala beror till stor del på värdet av egendomen som hon snattade.

För regler kring böter finns det i brottsbalken (BrB) 25 kap. I 25:1 BrB klargörs att om det inte är föreskrivet i straffbestämmelsen, (vilket det inte är i 8:2 BrB) vilken typ av böter som ska utdömas, utdöms dagsböter, alt. penningböter. Om det blir dagsböter eller penningböter beror återigen till stor del på värdet av det som din kompis har snattat.

Dagsböter utgörs av ett belopp som sedan betalas i ett visst antal dagar, se 25:2 BrB. Penningböter däremot utgör ett fast belopp, se 25:3 BrB.

Jag hoppas att du fått lite mer klarhet i vad som gäller kring böter. Har du fler frågor tveka inte att återkomma till oss så ska vi hjälpa dig vidare så gott vi kan.

Du vet väl om att vi har telefonrådgivning varje vecka måndag till onsdag mellan kl. 10.00 -16.00. Här kan du snabbt få svar på ytterligare frågor som du har. För telefonrådgivning ring: 08-533 300 04

Ha en fortsatt bra dag!

Vänligen,

Anna PieschlRådgivare