FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/05/2016

Böter vid användning av icke-godkänd skyddshjälm (motorcykel)

Hej jag funderar på att köra med en "mc potta" (som bara täcker huvudet, dvs inte öronen osv som då är icke-godkänd) hur fungerar det med böter och liknande? Förstår att det inte är lagligt men skulle vilja veta hur det är med vilka brott och eventuella böter vi talar om?

Mvh Filip

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då du tänker använda en hjälm som i lagens mening inte är att anses som skyddshjälm, begår du brott mot Traffikförordningen 4 kap. 9 § st. 1 p. 1 vilket är belagt med penningböter enligt 14 kap 3 § p. 1c i samma förordning.

En förare av motorcykel som inte använder hjälm döms till penningböter på 1500kr.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga! Om du vill ha ytterligare rådgivning kan du vända dig till vår expresstjänst, där du får en juridisk utredning av din fråga inom 3 dagar. Expresstjänsten hittar du här: http://lawline.se/ask_a_question/express

Alexander AhlfontRådgivare