Böter trots synlig parkeringsbiljett

Hej.

Jag fick en parkeringsbot vid en vanlig betalparkering. Jag köpte biljetten 12:50 som skulle vara till 14:26 och la in den synligt i fönstret. Gick sedan iväg för att 20 minuter senare komma tillbaka för att hitta en parkeringsbot som utfärdats 12:51 med överträdelsen 24. GILTIG BILJETT SAKNAS/EJ SYNLIG. Är detta något jag kan överklaga? Har själv fotograferat bilen med biljetten i och är enligt min uppfattning klart synlig. Tack på förhand, Frida

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Du kan vända dig till parkeringsbolaget som utfärdat boten och bestrida. Hur man går tillväga brukar många gånger stå på själva böteslappen eller på bolagets hemsida. Gör det inte det kan du maila eller ringa till dem. Bifoga fotot du har tagit som bevis. Det kan även vara till din fördel om någon kan vittna om att du betalat och placerat biljetten synligt.

Om bolaget fortfarande anser att du är skyldig att betala kan du såklart ta vidare det till domstol, men det är osäkert vad som kommer att bli utgången. Det är många gånger svårt att få rätt mot ett parkeringsbolag då ord står mot ord och processen kan bli dyr.

Lycka till och hör gärna av dig igen om du har vidare frågor.

Vänligen,

Edith GrundinRådgivare