FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott24/02/2019

Böter för trimmad moped

Hej! Om en polis vill göra en så kallad flygande inspektion på min moped (klass 1). Och den är trimmad men jag har kört under 45 hela tiden, kan jag ändå få böter då? Eftersom jag har kört i rätt hastighet hela tiden men bara det att mopeden är trimmad.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns många sätt att trimma en moped och alla innebär att det blir olagligt att köra mopeden efteråt. En trimmad moped kan klassas som motorcykel.

Eftersom den trimmade mopeden klassas som en motorcykel krävs det att föraren har ett körkort för MC eller lätt MC. Om du inte har det och ändå kör den trimmade mopeden begår du brottet olovlig körning. För brottet olovlig körning är påföljden böter. Om brottet upprepas blir brottet grov olovlig körning och då kan fängelse i upp till 6 månader dömas ut, 3 § lag om straff för vissa trafikbrott.

Om din trimmade moped blir stoppad av polisen kan de också ta mopeden i beslag, 27 kap. 1 § rättegångsbalken.

Sammanfattningsvis är det olagligt att trimma en moped. Det rör sig om brottet olovlig körning. Det har ingen betydelse för brottet olovlig körning om du kört över eller under 45 km/h.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare