FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott20/12/2015

Böter för brott mot lokalt körförbud nattetid

Kan man få böter om man står parkerad i stan, och man vill köra ut från stan då klockan är 02.00 och det är förbud att köra fram till 04.00?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom jag inte vet var du bor och inte vet hur körförbudet ser ut där kan jag bara svara i allmänna ordalag. Jag utgår som ett exempel från ett liknande förbud i Kil kommun. Där kan vi läsa att fordon tillhörande fast boende i området är undantagna från förbudet.

Sammanfattning och råd

Det är troligt att fordon tillhörande fast boende i området undantagna från förbudet även i din kommun. Om det skulle vara så att ditt fordon inte är undantaget från förbudet kan du dömas till penningböter om 1000 kr.

Om du vill ha utrett hur just ert förbud är utformat och hur det påverkar dig, eller om du har andra frågor, råder jag dig att kontakta någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt genom klicka på knappen till höger.

Utredning

Föreskriften från Kil kommun är utfärdad med stöd av 10 kap 1 § 9 p. Trafikförordningen. I 14 kap. 3 § 2 p. stadgas att den som bryter mot en sådan föreskrift döms till penningböter. I Riksåklagarens föreskrifter om ordningsbot för vissa brott, bilaga 1, föreskrivs att normalbeloppet för sådant brott ska vara 1000 kr.

Mvh

Johan LandströmRådgivare