FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt29/02/2016

Bostadstillägg för pensionärer

Hej vi är ett pensionärspar som bor i en bostadsrätt och tycker att våra pengar räcker dåligt. Vi har pension tillsammans innan skatt 168000+105000 kronor om året. Har utgifter på hyra el o lån ca:- 8000:- i mån + telefon och TV avgift och bil. Vad är gränsen för att få bostadsbidrag.

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline!

Till att börja med kan endast barnfamiljer och unga mellan 18-28 år få bostadsbidrag, då genom försäkringskassan. Eftersom ni är pensionärer kan ni istället ansöka om bostadstillägg hos pensionsmyndigheten. Här kan ni läsa mer om bostadstillägg. Bostadstillägg regleras i kap. 101-102 i socialförsäkringsbalken (https://lagen.nu/2010:110#K101).

Det framgår ingen exakt beloppsgräns för att få bostadsbidrag, dock ska ens bostadskostnad vara minst 5000 kronor. En tumregel som skrivs på pensionsmyndighetens hemsida är att man kan ha rätt till bostadstillägg om man har en lägre månadsinkomst än 13 000 kronor. Det man tar hänsyn till vid beräkningen om man har rätt till bostadstillägg är familjeförhållande, vilken slags pension man får, hur man bor, månadshyra, om man har lån på bostaden anger man även räntekostnaden samt om man har andra inkomster och om man har tillgångar eller inkomst av kapital.

Jag gjorde en uträkning på de uppgifter ni skrev i er fråga och det verkar som att ni ligger på gränsen gällande om ni har rätt till bostadstillägg eller inte. Eftersom ni har mer specificerade uppgifter än jag bör ni själva göra en uträkning här. Länken vidarebefordrar er till pensionsmyndighetens beräkningstjänst.

Sammanfattningsvis kan jag alltså inte ge er ett specifikt svar på vad gränsen för bostadstillägg är, eftersom man beaktar många faktorer vid beräkningen.

Jag hoppas att ni känner att ni åtminstone fick vägledning i frågan!

Vänligen,

Sarah SaajakariRådgivare