FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt21/03/2019

Bostadsrättsföreningens ansvar för avlopp

Hej!

Det gäller en betalning på 2374: - det är inte så mycket men vi känner oss orättvist behandlade. Vi bor i en bostadsrätt som är bygg på 60 talet. Vi flyttade in 2011. Stammarna skulle bytas men dom valde att relana Stammarna. Gjordes 2013. För ca 1 ½ år sedan har vi haft problem med avloppet , det blir stopp och via duschen avlopp kommer det upp papper och avföring. Har sagt till om det dom har varit här några gånger. Förra gången fick jag betala rörmokaren med 700;- okt 2018. Sedan blev det stopp februari översvämning. Jag ringde, då hade dom beställt en slamsugning bil.

Dom kom dagen efter då hade allt släppt men dom spolade. Nu fick jag räkningen men den var ställd på Föreningen, dom har skrivit om den till oss så vi ska betala den. Då ringde jag till dom som hade spolat och ville veta felet. Han sa din man är väl sjuk, ja sa jag men vad har det med stoppet att göra.. tveksamt sa han att han hade varit med om att dom slänger en massa papper m m så du menar att ni har diskuterat med föreningen…. Till saken han känner inte min man. Frågan är ska jag betala något som inte jag har beställt och fakturan är på föreningen.

Dom skickade med stadgarna paragraf 28, att ansvaret ligger på oss när det gäller rören i lägenheten.

Jag har ju inte en privat stam utan den delar vi ju med flera lägenheter.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna för bostadsrättsföreningar hittar du i Bostadsrättslagen.

Jag kommer att hålla mig relativt allmänt eftersom omständigheterna för er situation är avgörande. Detta på grund av att ansvaret varierar beroende på var stoppet sitter. Sitter stoppet mellan WC/Vask och stam är det bostadsrättsinnehavarens ansvar. Sitter stoppet i stammen t.ex mellan våningar då är det föreningens ansvar. (se 7 kap. 12 § BRL)

För att ta reda på vart felet förelåg är det enklaste att höra med era grannar om de också haft problem, eller höra av er till en fackman och se om hen kan göra en bedömning av ert fall. Om det skulle vara så att felet var i stammen som är gemensam för samtliga lägenheter rekommenderar jag er, om ni inte får rättelse direkt från föreningen, att kontakta en jurist. Det kan ni göra här.

Hoppas detta ger klarhet!

Vänliga hälsningar,

Alexander HedblomRådgivare