FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt01/10/2020

Bostadsrättsförening skyltat med "Privat område" utan tillstånd

Hej!

Bostadsrättsföreningen där jag har en lägenhet har nu satt upp skyltar "Privat område" på ett antal platser runt tomtgränsen. Föreningen består av 2 st hus med totalt 54 lägenheter. Tomten är på cirka 10 000 m². I norr gränsar fastigheten till en allmän gata och i söder mot ett naturreservat. I öster ligger en skola och i väster en bostadsrättsförening.

Jag undrar om föreningen har laglig rätt att sätta upp dessa skyltar eller om de måste söka tillstånd hos någon myndighet till exempel kommunen. Tacksam för svar hälsar Christer.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du är inne på så krävs tillstånd från kommunal myndighet (kommunens miljökontor) för att man som markägare ska få sätta upp en skylt med texten "Privat område". Tillståndskravet framgår av 5 § lag 1998:814 med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning. Enligt vad du beskriver gränsar tomten till största delen mot område där allemansrätt råder. Föreningen har således inte varit behörig att sätta upp en sådan skylt utan tillstånd. Jag skulle råda dig att prata med styrelsen eller ta kontakt med kommunen där du bor för vidare rådgivning.

Allt gott!

Med vänliga hälsningar,

Linn EngdahlRådgivare