FrågaAVTALSRÄTTGåva13/02/2020

Bostadsrättsöverlåtelse genom gåva - krav?

Om jag köper en bostadsrätt o bor tillsammans med min 22-årige son o sen vill ge honom den i gåva. Finns det några hinder för detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med fråga!

Om du vill att din son ska bli ägare till bostadsrätten kan du ge den i gåva till honom. För att gåvan ska anses giltig behöver du uppfylla vissa krav (6 kap. 4 § Bostadsrättslagen). Kraven innebär att gåvobrevet:

ska vara skriftligt, signeras av givare och tagare, innehålla specificering av vilken bostadsrätt det gäller.

Är dessa krav uppfyllda står din son som ägare av bostadsrätten. I övrigt måste din son bli medlem i bostadsrättsföreningen för att få nyttja bostadsrätten (6 kap. 1 § Bostadsrättslagen). Det är föreningen själv som antar nya medlemmar efter ansökan utifrån bostadsrättsföreningens stadgar och uppställda krav för medlemskap (2 kap. 1 § Bostadsrättslagen).

Med andra ord finns det inga hinder för dig att ge bostadsrätten till din son så länge du förhåller dig till dessa krav och din son blir medlem i föreningen i samband med att gåvan fullbordas.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Carl JanssonRådgivare