Bostadsrätt, uppsägningstid och andrahandsuthyrning - vad gäller?

Hej!

Vad är uppsägningstiden från hyresgästens sida vid andrahandsuthyrning av bostadsrätt, samt kan man göra uppsägning mitt i månaden för att sedan flytta mitt i nästa månad?

Vänligen

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämpligt lagrum

Uthyrning av bostadsrätt i andra hand medför att Lag om uthyrning av egen bostad tillämpas.

Vad gäller?

Hyresgästen får säga upp hyresavtalet vid månadsskiftet som inträffar tidigast en månad från uppsägningen, vilket framgår av 3 § andra stycket.

Hyresgästen behöver alltså säga upp avtalet innan månadsskifte som infaller en månad innan denne vill att avtalet ska upphöra.

Jag är lite osäker på vad som gäller om hyresgästen säger upp lägenheten mitt i en månad men det borde ändå innebära att hen får inneha hyresrätten fram till slutet av nästkommande månad då uppsägningstiden gäller från månadsskifte till månadsskifte.

Slutsats

Hyresgästen har en månads uppsägningstid. Om hen säger upp lägenheten i mitten av en månad borde hen ändå får ha kvar hyresrätten av den till nästkommande månadsskifte.

Hoppas mina svar var till hjälp för dig!

Önskar dig allt gott!

Med vänlig hälsning,

Joakim HassiniRådgivare