FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/06/2013

Bostadsfrågan vid bodelning när barnet till ena föräldern har ett funktionshinder

Jag och min fru är gifta sedan 2002, vi bor i en 3:a, hyresrätt, vid ev !! skilsmässa är det väl den som har störst behov av lägenheten som får bo kvar ? Jag har en son med en ADD diagnos, han är 21 år, inget jobb och ingen inkomst, det borde väl vara jag som isf. får bo kvar i ? Vi har inga gemensamma barn men massor av barnbarn + bonusbarnbarn, 16 st ! Kul va ? Tack på förhand / Erland

Lawline svarar

Hej! Äktenskapsbalken (1987:230), ÄktB, är tillämplig. När ett äktenskap upplöses, ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom bodelning, 9:1 1 st. ÄktB. Det lagrum du syftar på är 11:8 ÄktB. Där framgår följande. Den make som bäst behöver makarnas gemensamma bostad och bohag har rätt att få denna egendom i avräkning på sin lott eller, om värdet är ringa, utan avräkning. Denna rätt gäller dock inte om egendomen ska vara den andra makens enskilda enligt villkor i testamente eller gåva från någon annan än den andre maken. En förutsättning för att en make ska få överta en bostad eller bohag som tillhör den andra maken är vidare att ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt. Av 7:4 1 st. p. 3 ÄktB följer att hyresrätten är er gemensamma bostad.

Enligt prop. 1986/87:1, s. 178 f. gäller följande. En behovsprövning ska ske när det ska avgöras vilken make som ska få bostaden. Den som bäst behöver bostaden ska få den. Utöver själva bostadsbehovet kan fler faktorer beaktas. En helhetsbedömning av situationen ska alltså ske. Om det finns omständigheter som talar emot ett övertagande får dessa vägas mot det behov som den make som vill överta den har av bostaden. Denna bedömning är inte alltid så lätt att göra, men det faktum att du har en son med en ADD diagnos torde tala för att du ska få stanna med sonen, i vart fall om sonen har det bra och känner sig trygg där. Dock framgår inte av frågan vilken situationen är för din maka.

Avslutningsvis ska den anmärkningen göras, att i ett rättsfall från en hovrätt, RH 2002:12, var barnens boende av stor betydelse, men denna betydelse minskade sedan dessa blivit myndiga. Med tanke på att din son har detta hinder kan sonens boende ändå få betydelse, det vill säga detta kan leda till att denne får stanna där denne bor, tillsammans med sin biologiske far.

Lars BålmanRådgivare