FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende10/06/2013

Bostadsarrende vid överlåtelse

Hej. Vad händer med ett bostadsarrende när fastigheten säljs och får ny ägare? Kan bostadsarrendet sägas upp när nuvarande avtalstid går ut? Stugan saknar taxeringsvärde, därmed tyvärr ännu ej inskriven i inskrivningsmyndighet.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Bostadsarrende är en form av bruksrätt och regleras i 7, 8 och 9 kap. jordabalken (JB). Vid överlåtelse av fastighet som är belastad med bruksrätt är utgångspunkten att köp bryter legostämma, dvs överlåtelsen går före nyttjanderätten. Observera att detta inte gäller vid arvs- och bolagsskifte där istället alla rättigheter gäller mot nye ägaren.

Köp bryter legostämma är en gammal rättsprincip. Dock finns det undantag till denna utgångspunkt i form av inskrivning, förbehåll i från fastighetsägaren, ond tro hos fastighetsägaren, skriftligt avtal om hyra samt fastighetsägarens passivitet i vissa lägen.

Om något undantagsfall skulle vara aktuellt innebär detta rättighetshavare vars rätt består mot ny ägare kliver in i avtalet som det såg ut vid tidpunkten för upplåtelsen. För det fall bruksrätten inte skulle fortsätta gälla kan det vara värt att komma ihåg besittningsskyddet som ibland kan gälla vissa arrenden och innebära en rätt till förlängning/nytt avtal. Besittningskyddet utgör dock inget sakrättsligt skydd.

Lawline RådgivareRådgivare