Bostad som huvudsakligen används för fritidsändamål ska inte ingå i en bodelning mellan sambos

Blev sambo för 4år sedan i hans hus. Strax efter köpte jag ett litet hus i Spanien ,han ville ej, vi besöker det tillsammans .jag ensam mina barn är där vad händer om vi gör slut? Ej samboavtal. Om jag måste dela kan jag sälja el ge till mina barn för att slippa dela.vi har ej gjort slut men jag funderar på det

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid en eventuell separation mellan dig och din sambo kan antingen du eller din sambo begära en bodelning inom ett år från det att samboförhållandet tog slut (8 § sambolagen). I en bodelning ska gemensam bostad och bohag ingår, om de har förvärvats för gemensamt bruk (3 § sambolagen). Som gemensam bostad räknas inte egendom som huvudsakligen används för fritidsändamål (7 § sambolagen). Ifall ni bor i Sverige och mestadels använder huset i Spanien för fritidsändamål, semester och dylikt, kommer den bostaden inte att räknas som gemensam bostad och därmed inte komma att ingå i en eventuell bodelning.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare