FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess09/02/2019

Borttappade handlingar

Hej!

jag har en fråga angående sekretessbelagda handlingar kring en utredning. Om det är så att sådana papper tappas bort av den ansvarige på en myndighet, vad skulle påföljderna kunna bli?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Det finns tre påföljder som kan bli aktuella. Det kan bli en disciplinpåföljd, att tjänsten avslutas och en fråga om brott.

Disciplinpåföljd

För statsanställda regleras disciplinpåföljderna i lagen om offentlig anställning (LoA). I LoA framgår det att en arbetstagare som uppsåtligen eller av oaktsamhet åsidosätter sina skyldigheter i anställningen, får meddelas disciplinpåföljd för tjänsteförseelse. Dock får inte någon påföljd meddelas om tjänsteförseelsen bedöms vara ringa (av liten grad), 14 § LoA. Påföljden kan bli varning eller löneavdrag, 15 § LoA.

För kommunalt anställda regleras påföljderna i kollektivavtal. Men de brukar vara likartade som i LoA.

Att tjänsten avslutas

Att tappa bort handlingar kan vara tecken på bristande duglighet eller kompetens eller ge bristande förtroende hos arbetsgivaren. Att arbetsgivaren saknar förtroende för arbetstagaren eller att arbetstagaren har bristande duglighet eller kompetens har tidigare bedömts vara sakliga grunder för uppsägning (7 § första stycket LAS). Dock är jag tveksam till ifall att tappa bort handlingar vid ett tillfälle är så pass allvarligt att det leder till en uppsägning. Det behöver nog upprepas för att en uppsägning ska komma på tal.

Fråga om brott

Det kan röra sig om tjänstefel (20 kap. 1 § BrB) om det är inom en myndighetsutövning. Mycket förenklat beskrivet är myndighetsutövning beslut eller andra åtgärder som ytterst är ett uttryck för myndighetens maktbefogenhet. Tjänstefel kan även drabba den som utför åtgärder som har ett nära och naturligt samband med myndighetsutövningen. Sammanfattat behöver personen uppsåtligen eller av oaktsamhet vid myndighetsutövning genom handling eller underlåtenhet åsidosatt vad som gäller för uppgiften. Påföljden kan då bli böter eller fängelse. Även här döms inte ansvar om brottet är att bedöma som ringa.

Att tappa bort en sekretessbelagd handling kan medföra brott mot tystnadsplikten (20 kap. 3 § BrB). Dock döms inte ansvar ut om brottet bedöms som ringa.

Sammanfattning

Påföljderna kan alltså bli varning eller löneavdrag, att tjänsten avslutas, samt att vara tal om tjänstefel eller brott mot tystnadsplikten. Jag vill även tillägga att det går att anmäla sådana här händelser till Justitieombudsmannen (JO). Även om JO inte kan dela ut några sanktioner, kan JO lämna kritik och råd. Myndigheter är i allmänhet bra på att följa JO:s beslut.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga! Du är varmt välkommen att ställa fler frågor om du undrar något mer.

Joel ÅkerlindRådgivare