Bortadopterat barns arvsrätt

Hej. Jag har fyra halvsyskon som vuxit upp med adoptivföräldrar. Nu har våran mor avlidet. Är dom delägare i dödsboet? Med vänlig hälsning, Micke.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige har vi idag så så kallade starka adoptioner. Detta innebär att alla juridiska band mellan adoptivbarnet och den biologiska familjen bryts och att adoptionen är oåterkallelig. Adoptivbarn anses vara adoptantens barn och inte som barn till sina biologiska föräldrar. Dina bortadopterade halvsyskon har alltså ingen laglig arvsrätt och är följaktligen inte delägare i dödsboet. Detta framgår av 4 kap 8§ Föräldrabalken.

Hoppas du fått svar på din fråga, annars tveka inte att höra av dig igen!

Sara AspelinRådgivare