Borgensman och regressrätt

behöver råd jag är borgenär på ett lån som en kompis slutat betala så nu är lånet på väg att gå till inkasso, Hur gör jag för att kräva tillbaka pengarna för jag kommer bli betalnings skyldig för detta nu. Skall jag betala av lånet eller låta det gå till inkasso vem hjälper mig med att kräva pengarna som jag får lägga ut för lånet som står på honom och hur går jag till väga?.. mvh Oscar

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Jag utgår ifrån att du är borgensman, alltså en person som gått i borgen för en annan som tagit ett lån. En borgensman åtar sig att fullgöra låntagarens förpliktelser och betala skulden om låntagaren inte klarar av det. Du är alltså skyldig att betala skulden om din vän inte kan. Lagreglerna om borgen är gamla och återfinns i 10 kap. Handelsbalken (HB).

För att få tillbaka pengarna som du betalat bör du utnyttja din regressrätt. Det är en rätt att återkräva betalning, som tillerkänns någon som betalat någon annans skuld, t.ex. en borgensman. Regressrätten utövas genom att den som betalat framställer ett krav på återbetalning till den rätte betalningsskyldige. Om betalning inte sker frivilligt kan talan anhängiggöras vid domstol. Det är viktigt att en skuld blir fastställd, t.ex. genom en dom eller ett utslag i mål om betalningsföreläggande, om parterna inte kan göra upp i godo. Då kan du få hjälp av kronofogden att driva in skulden genom en ansökan om verkställighet.

Om du själv vill titta närmare på lagrum se (https://lagen.nu/1736:0123_2) för HB.

Hoppas att jag kunde svara tillfredsställande på din fråga.

MVH /Veronica Eriksson

Veronica ErikssonRådgivare