Borgensförbindelse när borgensmannen avlider

Vad händer med en borgensförbindelse när borgensmannen avlider? Ärver den arvsberättigade denna borgensförbindelse eller faller borgen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Vid en proprieborgen, en borgen som tecknas såsom för egen skuld gäller att borgensansvaret övergår på borgensmannens dödsbo om borgensmannen avlider. Detta framgår av rättsfallet NJA 2000 s. 97 som du finner här --> https://lagen.nu/dom/nja/2000s97 .

Proprieborgen är den vanligaste typen av borgensåtagande och innebär att betalning för skulden kan sökas både hos gäldenären och borgensmannen så snart skulden förfaller.

Vänligen

Lovisa HedlundRådgivare