Borgensåtagandes upphörande

Hej! Om man har en borgesman på en lägenhet på grund av en betalningsanmärkning hos men, kan man då "avsluta" borgensmannen när betalningsanmärkningen försvinner?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Borgensåtagandets villkor är mer eller mindre helt upp till parterna att utforma. Det gäller även ifråga om borgensåtagandets upphörande. Därför vill jag råda dig att i första hand ta en titt på vad avtalet mellan gäldenären, borgensmannen och borgenären stipulerar. Skulle avtalet inte ge de svar du letar efter är huvudregeln att borgensåtagandet upphör först när gäldenären är skuldfri. Ibland förekommer också gäldenärsbyte. Detta får inte ske utan borgenärens samtycke. Detta följer av att avtal skall hållas, vilket är en allmän rättsgrundsats i svensk (och på de flesta komparativa håll) avtalsrätt. Borgensmannen bör därför inte kunna skiljas från sin börda med mindre än att borgenären givit sitt samtycke därtill.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Jesper EngRådgivare