Borgensåtagandes upphörande

Hej Min fråga gäller om hur och om man kan komma ur en tidigare borgen Borgensåtagandet kom till vid ett tidigare förhållande och när detta avslutades fanns borgensåtagandet kvar, den andra parten började då misssköta sig. kan man på något sätt avsluta ett sådant åtagande eller är man låst vid detta för resten av sitt liv?

Lawline svarar

Hej,

Tyvärr går det inte att säga upp ett borgesåtagande om inte långivaren frivilligt går med på detta, t.ex. genom att en annan person tar över borgensåtagandet i ditt ställe.

Eftersom borgensåtagandet är accessoriskt till huvudfordran bortfaller det inte förrän skulden är betald eller fordran preskriberas. Normalt är preskriptionstiden för fordringar tio år, och  för konsumentkrediter tre år. Preskription kan dock undvikas genom att borgenären (långivaren) skickar ett kravbrev eller en påminnelse om fordran till gäldenären, om borgenären väcker talan mot gäldenären angående fordran eller om gäldenären på något sätt erkänner fordran genom att t.ex. betala ränta eller att denne lovar att betala fordran. Detta kallas för preskriptionsavbrott, och innebär att preskriptionstiden börjar om på nytt igen.

Hoppas att detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare