Borgensåtagande efter att gäldenär avlidit

Hej!

Jag har en vän som insjuknat i allvarlig cancer.

Jag står som borgenär för vännens hyresrätt, vännen har bott där i 10 år utan att det påverkat mig, då vännen skött alla räkningar.

Min fråga är hur jag gör när vännen dör? Blir jag ansvarig för något eftersom jag står som borgenär?

Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag tolkar situationen är du borgensman i denna situationen. En borgensman är den som ingått borgen för annan person, vilket innebär att personen åtar sig att fullgöra annans förpliktelse – ex. vad gäller hyra. En borgenär är en fordringsägare, vilket jag inte tolkar denna situationen som. Jag kommer därför svara på frågan utifrån att du är att anse som en borgensman.

Det som händer om gäldenären avlider är att ditt borgensåtagande fortsätter att gälla. Det som bestämmelsen dock säger är att i första hand så är det den avlidnes dödsbo som ansvarar för kostnader. Skulle dödsboet inte kunna betala hyra exempelvis, blir du därför skyldig att betala resten. Detta kan du se i 10 kap. 10 § HB.
Detta innebär alltså att du enbart blir betalningsskyldig om dödsboet inte har tillräckliga medel.

Jag hoppas att det gav svar på din fråga!

Caroline LarssonRådgivare