Borgenärs rätt att destinera betalning

Hej, Jag undrar om en borgenär, vid inbetalt delbelopp av en skuld, kan välja mot vilken fordran betalningen ska avräknas (dvs mot kapital, mot ränta eller kostnader)? Finns det nagon tvingande bestämmelse som reglerar detta eller är det som sagt upp till borgenären. (För tydligheten skull, jag talar inte om avräkning vid utmätning, utan avräkning under ett levande kontrakt).

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Om en borgenär har flera fordringar mot samma gäldenär så ska den s.k. avräkningsordningen tillämpas. Om det inte framgår av avtalet vilken fordran som ska betalas först så innebär avräkningsordningen att gäldenären har rätt att vid betalningen ange vilken skuld som avses med betalningen (destinera betalningen). Valrätten är inskränkt på så sätt att förfallen skuld ska anses betald innan icke förfallen och att ränta ska anses betald innan kapital.

Om gäldenären inte utnyttjar sin valrätt övergår denna på borgenären. Borgenären får då välja vilken skuld som ska avräknas, dock med samma inskränkningar som ovan.

Detta framgår av handelsbalken 9 kap. 5 §, som du hittar https://lagen.nu/1736:0123_2

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare