Borgen och kreditprövning

Hej,

Jag funderar på att gå i enkel borgen för min ensamstående syster som är långtidssjukskriven, men arbetstränar. Med min hjälp skulle hon eventuellt kunna kan få ett förstahandskontrakt för en hyresrätt hon egentligen har för låg årsinkomst för.

Är själv gift och bor i hyresrätt, men sparar till kontantinsatsen för ett husköp inom ett par år. Har själv studieskulder och det har även min man. Om jag blir borgensman, kan det då försvåra för mig och min make när vi vill ta ett bolån?

Mvh, Storasystern

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du skulle vilja gå i borgen för din syster, upprättas ett borgenavtal mellan dig och din systers hyresvärd. Ett sådant avtal behöver inte registreras eller godkännas av din bank. Det betyder att din bank inte har någon möjlighet att få reda på att du har gått i borgen för din syster om du inte själv berättar det. Om du däremot berättar om borgenavtalet för banken, är risken stor att det kan påverka bankens kreditprövning av dig, vilket kan leda till t.ex. högre ränta.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor.

Carl Trolle OlsonRådgivare