Bör jag polisanmäla mitt ex för allt han utsatt mig för?

Jag blev utsatt för misshandel och våldtäkt av min före detta pojkvän under flera års tid. Jag anmälde aldrig händelserna pga rädsla. Jag tog mig ur denna relation för ca 3 år sedan efter ett av och på förhållande under en längre tid. Idag har jag en fantastisk sambo, men fortfarande finns skräcken kvar. Den före detta pojkvännen försöker dock fortfarande ta kontakt med mig via anonyma sms (gissar på att dessa skickas från en dator). Det kanske inte är några konkreta "hot" i smsen, men jag och sambon upplever dem ändå som mycket obehagliga. För att komma vidare i livet har jag nu börjat fundera på att polisanmäla. Men undrar om det nu ens är lönt? Det enda "bevis" jag har är alla sms. Har jag ens en chans? Detta är ju trots allt flera år sedan...

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Mitt svar till dig kommer att bli ganska generellt då jag inte har så mycket bakgrund och heller inte har sett de aktuella meddelandena.

Meddelandena kan utgöra olaga hot eller ofredande

Att skicka direkt hotfulla meddelanden till dig som är ägnade att framkalla allvarlig fruktan för din eller annans säkerhet till person eller egendom kan utgöra brottet olaga hot (4 kap. 5 § BrB). Som jag tolkar din fråga är inte meddelandena hotfulla, men du och din sambo upplever dem som obehagliga. Det brott som i ett sådant fall kan vara aktuellt är ofredande (4 kap. 7 § BrB). Brottet ofredande kan aktualiseras om man utsätter någon för bland annat störande kontakter om gärningen är ägnad att kränka din frid på ett kännbart sätt.

Båda brotten kan ingå i grov kvinnofridskränkning

Som jag tolkar din fråga har du inte polisanmält din tidigare sambo varken för våldtäkt eller misshandel. Om en man döms för minst två brottsliga gärningar ur 3, 4 och 6 kapitlet Brottsbalken mot en kvinna som han är eller har varit gift med, alternativt varit sambo med, döms han för grov kvinnofridskränkning (4 kap. 4 a § andra stycket BrB). I 3, 4 och 6 kap. BrB ingår såväl våldtäkt som misshandel, men även olaga hot och ofredande.

Min rekommendation är att du polisanmäler din f.d. sambo för de brott han har utsatt dig för. Det finns givetvis en risk att det blir nedlagt, bland annat då vissa av händelserna utspelat sig för flera år sedan. Det ska dock inte förringas att det finns en möjlighet att han blir dömd, och åtminstone kanske han slutar med de trakasserier du numera utsätts för.

En polisanmälan kan du göra genom att besöka din lokala polisstation, alternativt att du ringer 114 14. Jag vill även tipsa dig om att du kan ringa Brottsofferjouren för att få stöd och någon att prata med.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare