Bör jag överklaga parkeringsbot vid felskriven zonkod?

Hej! Jag fick igår p-böter i Göteborg då jag betalt med sms-park. På skylten stod två zonkod 5173 och 5175, men eftersom det bara var det sista siffran som skiljer de och jag hade väldigt bråttom lade jag ej märkte till denna skillnad och betalade min parkering med den zonkod som stod på skylten (5175). När jag kom tillbaka såg jag att jag fått böter och jag kunde begripa varför. Jag upptäckte senare att 5173 var besökskoden och inte 5175 som jag knappt in. Är det någon idé att överklaga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Parkeringsböter kan överklagas om man anser att det är felaktigt utfärdat. Överklagandet görs via en blankett på polisens hemsida som du hittar här. I blanketten fyller man bl.a. i grunderna för bestridandet, dvs varför man anser att parkeringsboten är felaktig.

I ditt fall tror jag dock inte att ett överklagande skulle leda till ett ändrat beslut eftersom fel zonkod var inskriven, och att bilen då inte är "rätt" parkerad.

Om du vill överklaga är det viktigt att tänka på att du ändå måste betala parkeringsboten. För det fall överklagan går igenom betalas pengarna tillbaka, men de måste alltså inbetalas även om man bestämmer sig för att man vill överklaga.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare