Bör jag göra en polisanmälan om jag misstänker att jag blivit utsatt för bedrägeri på Blocket?

Jag hittade en annons på blocket där det var en man som försökte sälja en iPhone xs 64 gb för 6800 kr (ord pris 13000). Jag kontaktade honom och sa att jag var intresserad, och jag bad honom om ett kvitto på telefonen för att försäkra mig om att den inte var stulen. Jag fick ett kvitto, och bestämde mig för att betala med pay pal. Han ringde och sa att han inte kunde ta emot pengarna, vilket gjorde mig misstänksam, så jag kontaktade comviq (företaget som enligt honom hade sålt telefonen till honom). Jag gav dem ordernumret och telefonnummer, och de kunde inte hitta det i deras register. De sa att kvittot förmodligen är fejkat och att jag kan ha blivit utsatt för bedrägeri. Bör jag polisanmäla?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du betalade för telefonen via PayPal och att säljaren efter detta kontaktade dig och menade att han inte kunnat ta emot pengarna. Du ska alltid göra en polisanmälan om du misstänker att du blivit utsatt för ett brott. Bedrägeri är ett brott enligt 9 kap 1 § Brottsbalken (här). Jag tolkar omständigheterna i din fråga som att du förmodligen blivit utsatt för bedrägeri och jag rekommenderar dig därför att göra en polisanmälan. Polisen kan hjälpa dig med att inleda en förundersökning för att du senare eventuellt ska kunna få tillbaka de pengar du förlorat.

Jag önskar dig lycka till och du är varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline om du skulle ha fler funderingar.

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare