Bör jag anmäla en våldtäkt även fast direkta bevis saknas?

Bör jag anmäla en våldtäkt som hände den 2a maj även fast det inte finns några direkta bevis? Det finns en vän till mig som vet vad mannen har sagt efter samlaget.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Rent generellt bör man alltid anmäla när man har blivit utsatt för brott. Även i fall då det känns hopplöst är det mycket viktigt att gå till polisen så att de kan utreda, eftersom det är svårt att bedöma själv ifall någon kommer kunna dömas. Särskilt gällande allvarliga brott som våldtäkt är det viktigt att anmäla så att gärningsmannen kan lagföras. Det kan även förekomma situationer där polisen vet mer om personen i fråga, och det man berättar blir en pusselbit i deras utredning.

I bästa fall kan ens anmälan även leda till att ingen annan kommer utsättas för samma sak av den här personen. Med allt detta i åtanke råder jag dig att anmäla, även ifall en fällande dom känns osannolik.

Gällande bevisläget finns det många saker som inverkar vid bedömning av sexualbrott. Det är möjligt att döma någon även utan tekniskt bevisning (dna-prover mm). Målsägandens (brottsoffrets) berättelse, andra vittnesmål (även från personer som inte var på plats men som man pratat med i efterhand), utlåtanden från experter, annan bevisning i form av meddelanden, dagboksanteckningar, med mera, kan alla vara saker som påverkar hur rätten bedömer ett åtal om våldtäkt.

Som svar på din fråga råder jag dig alltså att anmäla. Att teknisk bevisning saknas utesluter inte att gärningsmannen kan fällas för brottet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare