FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott17/08/2017

Bolag skyldig att ange vem som körde bil vid fortkörning i Danmark?

Hej

Jag har färdats i Danmark med tjänstebil och blivit fotograferad i fartkamera 21 km över gällande hastighet.

Polisen i Sverige ställer nu på uppdrag av Danska polisen fråga till bolaget om vem som framfört fordonet.

Har bolaget någon skyldighet att uppge detta?

Vad är det som gäller i detta fallet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Vid brott så går man efter lagen i landet där brottet begicks, därför måste du enligt dansk lag ta ansvar för ditt brott. Om bolaget vill betala din böter så går det bra men övriga påföljder måste du själv stå för. Om bolaget ljuger om vem som visas på bilden så är detta brottsligt. Så är det även i Sverige.

Hoppas det besvarar din fråga, tveka inte att höra av dig till Lawline nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,
Samuel KarlssonRådgivare