FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga06/07/2015

Boka hotellrum med en minderårig

Hej.

Jag har olyckligtvis blivit kär i en tjej som är under 18. Jag spenderade 1 vecka med henne där jag trodde att hon var 19 år gammal, men så småningom kom sanningen fram och det visade sig att hon faktiskt var 17..

Jag är själv 22.

Den här tjejen bor utomlands och jag träffade henne utomlands.

För nuvarande så har vi snart vart tillsammans i ett år men hon har inte vart här än, bara jag som har rest dit ett par gånger.

Nu hade vi planerat att hon skulle komma hit, ensam, och vi hade tänkt köra runt lite i Sverige. Så nu undrar vi hur det fungerar om vi ska ta in på hotell.

Många hotell kräver ju att personen som checkar in är över 18, och det är jag. Men när jag checkar in och de ber att även få se min kompanjons pass, och det visar sig att hon är 17 och faktiskt från ett annat land, kan jag fara illa ut på något sätt? Eller vad kan hända..

Ber om ursäkt om min fråga inte passar, känns inte så särskilt juridiskt. Men blev tipsad om denna sida och testar på ändå.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

Många hotell kräver, precis som du säger, att den personen som checkar in har fyllt 18 år. Vissa hotell har även högre åldersgränser. Det beror oftast på att det är den personen som står som ansvarig om gästerna skulle ha sönder något på rummet eller liknande.

Vissa hotell har som regel att alla gästerna måste vara över en viss ålder för att få bo där. Det kan också vara så att yngre gäster är välkomna men då i målsmans sällskap. Åldersgränserna kan ibland också variera beroende på när på året det är. Vad som gäller för just det hotell som ni vill bo på kan du ta reda på genom att ringa/maila dit och fråga.

Du kan inte råka illa ut för att din flickvän är 17 år. Det värsta som kan hända är att ni får åka till ett annat hotell. Så länge du är ärlig och ingen av er ljuger om din flickväns ålder så har ni inte gjort något fel. Jag rekommenderar att du kollar upp vilka hotell ni skulle vilja bo på i förväg och ringer dit och frågar vad som gäller. Då är ni på den säkra sidan.

Lycka till och ha det så trevligt,

Edith GrundinRådgivare