FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll03/12/2017

Boendeföräldern ska inte betala för vistelse hos andra föräldern

Hej.

Är en heltids pappa.

Undrar när mamman har vår dotter på helger.

oftast varannan helg, hon säger att jag ska betala för dessa helger.

Inkomst mässigt så har vi lika mycket förutom att jag får underhåll och barnbidrag.

Undrar vad lagen säger om vem som ska betala för dom helger hon har dottern ?

Mamman tycker att ja ska betala då ja får underhåll och barnbidrag.

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstår det rätt så har du vårdnaden för er dotter, och att mamman betalar underhåll till dig på grund av det- i mitt svar förutsätter jag att så är fallet.

Som föräldrar har ni båda ett ekonomiskt ansvar

Som regel är det båda föräldrarnas ansvar att ta hand om sina barn. När er dotter är hos mamman så här det primärt hon som ansvarar för kostnaderna för barnet. I Föräldrabalken 6 kap 15b § står det dock att boendeföräldern, du i detta fall, kan behöva hjälpa till med kostnaderna för resorna till den andra föräldern. Anledningen till detta är att barnen ska få så goda förutsättningar som möjligt för att träffa båda sina föräldrar.

Avdrag från mammans underhåll

I Föräldrabalken 7 kap 4 § står det att när en underhållsbidrags-betalande förälder haft sina barn hos sig kan hon få avdrag på sitt underhållsbidrag. Det finns alltså inget som säger att du ska betala ut pengar till mamman. Paragrafen sätter dock ut under vilka förutsättningar och i hur stor utsträckning det ska ske. Med tanke på att mamman som regel endast har barnen varannan helg, vilket är runt omkring fyra hela dygn i månaden, så har hon inte rätt till underhållsbidragsavdrag. Detta för att det krävs fem hela dygn i rad eller sex dygn över en hel månad för att hon ska ha rätt till avdraget.

Mamman till er dotter har inte rätt att kräva att du ska betala för barnets vistelse hos henne, även fast hon betalar underhåll till dig och att du får barnbidrag.

Vänligen,

Agnes AxelssonRådgivare