Boende i butikslokal

Min fråga är, får man bo i samma lokal som man har en butik. Det är en person som driver en optiker affär på gatuplan och en trappa ned där sliputrustningen är, gjort om till lägenhet och bor där permanent. Vet att hyresvärden inte vet om detta, för ventilationen är dålig, men eftersom det inte är en bostad inte åtgärdar det. Har renoverat den för många pengar och anser sig inte ha råd att flytta därifrån. Har en annan lägenhet som han hyr ut till annan, dit även post skickas.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I jordabalkens 12 kapitel hittar man regler om uthyrning av lokaler och bostadslägenheter(se här). Lokaler och bostäder skiljer sig från varandra dels genom hyressättning och standard. Dessutom omfattas bostäder av ett regelsystem som bland annat talar om lägsta godtagbara standard för en bostad. För att kunna hyra ut en lokal som en bostad, krävs att denna uppfyller reglerna för bostadsstandard.

Man får alltså bo i lokaler om värden och hyresgästen kommer överens om det, och lokalen uppfyller kraven för en bostad. Men då måste man skriva ett bostadskontrakt där det tydligt framgår att lokaluthyrningen gäller boende. Om man hyr en lokal i syfte att driva verksamhet (utan ovanstående överenskommelse), men i själva verket bor där har man begått kontraktsbrott och det kan utgöra grund att säga upp hyresrätten.

En variant av att bo i lokal är ”bokal”. Det är en lägenhet som sitter ihop med en lokal där man hyra båda samtidigt. Möjligtvis skulle det kunna röra sig om en sådan. I princip gäller dock samma som ovan. Detta är egentligen inte ett alternativ för att lösa ett bostadsproblem om det inte är så att man är egenföretagare eller liknande. Man förutsätts nämligen driva en verksamhet i lokalen.

Så i korthet: att bo i en butikslokal kan vara tillåtet om lokalen är anpassad efter det, och parterna har kommit överens om det. Annars är det inte tillåtet och kan vara grund för hyresvärden att säga upp hyresrätten.

Jag hoppas detta besvarar din fråga!

Behöver du vidare hjälp med juridiken är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Marianna VergariRådgivare