FrågaFAMILJERÄTTBodelning12/04/2016

Bodelningsavtal

Hej

Jag och min man har gått isär efter 20 år. Skilsmässan blir klar i maj efter prövotiden på 6 månader. Vi har 2 barn, 12 och 18 år. Vi har kommit överens muntligt hur vi skall dela allt. Hus , bilar, mc, möbler och sparade pengar. Jag tar över huset och huslånen och bor kvar i det. Vi tar var sin bil och han tar motorcykel. Möbler och inredning delar vi lika. Sparpengarna tar han det mesta. Vi har inget skrivet att vi är överens om att dela på detta sättet. Kan han komma nu i efterhand och kräva att vi skall dela på ett annat sätt eller att han skall ha mer pengar av mig eftersom jag tagit över huset? Sett till värde så har kanske jag fått lite mer.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att en formenlig bodelning ska anses gjord måste ni enligt 9:5 Äktenskapsbalken upprätta en skriftlig handling som ni båda undertecknar. Det ställs inga större krav på handlingen mer än det ska framgå att ni är överens om att ert bo är slutligt delat mellan er och som sagt att den är skriftlig och att ni båda undertecknar. Ni kan få hjälp med avtalet här. Utan en sådan handling kan din fd. man ansöka om bodelningsförättare och komma med nya anspråk eftersom bodelning formellt sett inte anses genomförd.

Johanna GustafssonRådgivare