FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/06/2018

Bodelning vid upplösning av samboförhållande

min fru vill skiljas och vi funderar på hur vi ska dela upp våra tillgångar och skulder,vår ekonomiska situation lite kort: vi har ett hus som jag fått av mina föräldrar värde 1,8m, sommarstuga värde 1,1m ,bil värde 100k,bil värde 160k,mc värde 100k, lån som vi tog upp på huset när vi köpte sommarstugan på 1,2m eftersom att stugan står på ofri grund(arrendetomt) .Min fru gick in med ca 300tusen när vi flyttade som vi använde för att bygga ut. jag föreslog att hon kunde behålla huset med lösöre och bilen för 100k mot att hon tog över lånet,jag skulle behålla stugan den andra bilen och mc,men det vill hon inte gå med på ,hon anser att jag ska ta minst 40 procent av lånet. Till saken hör att jag betalat merparten av investeringar på huset,lån,hennes studier,räkningar ,semesterresor osv,inte för att jag vet om det spelar någon roll.

Så hur delar vi på allt?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Utifrån formuleringen av din fråga utgår jag ifrån av att ni inte har äktenskapsförord. Det innebär att äktenskapsbalkens bestämmelser om bodelning är tillämpliga. Vardera make får avräkna sina skulder på egendomen enligt 11 kap. 2 § Äktenskapsbalken. Sedan läggs tillgångarna ihop och blir ert gemensamma giftorättsgods som sedan delas på hälften, enligt 11 kap. 3 § Äktenskapsbalken. Därefter sker en lottläggning där vardera make kan göra önskemål på specifik egendom upp till ett värde av hälften av giftorättsgodset. Kommer ni inte överens kan ni ta kontakt med en bodelningsförättare som kan hjälpa er att fördela egendomen.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare