FrågaFAMILJERÄTTBodelning06/10/2017

Bodelning vid skilsmässa

Hej!

Jag äger en lägenhet och har nu gift mig. Det är jag som står för lånet, månads avgift och allt och jag vill fortsätta vara den enda ägaren, således min fru betalar inget. Om vi kommer nån gång att skilja oss, kommer vi att dela på bostaden trotts allt? hur ska jag skydda min rättigheter? ska vi skriva på något avtal? hur ser det ut? var hitta man ett sådant?

MVH!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Utgångspunkten när det kommer till makars egendom är att allt är er gemensamma egendom, så länge inget annat är avtalat. När man skiljer sig så ska det göras en bodelning mellan makarna, dvs ägodelarna ska delas upp. All gemensam egendom ingår i bodelningen och fördelas således lika mellan makarna.

Om du inte vill att din fru ska ha rätt till lägenheten vid en eventuell skilsmässa så rekommenderar jag att ni skriver ett äktenskapsförord där det framgår att din lägenhet ska vara din enskilda egendom. Enskild egendom ingår inte i bodelningen vid en eventuell skilsmässa utan tillhör bara dig.

För hjälp med att upprätta ett äktenskapsförord kan du vända dig till en jurist. För att boka tid med en jurist här på Lawline kan du följa denna länken, Boka.

Lycka till!

Julia StenslundRådgivare