FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/08/2017

Bodelning vid skilsmässa

Min dotter och sambo funderar på att gifta sej. De har tre gemensamma barn och ett gemensamt hus som dom äger halva var. Min dotter har inga lån och lite sparade pengar, sambon har lån och inga sparade pengar. Vad händer vid en eventuell skilsmässa,kan dom skriva äktenskapsförord, att hennes förblir hennes, kan vi som föräldrar skriva att arvet efter oss också förblir enskild egendom? Vad händer vid en separation utan några skrivna papper alls? Undrar en lite orolig mamma!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om din dotter och hennes sambo gifter sig och inga papper är skrivna är all egendom giftorättsgods (7 kap. 1 § ÄktB) och kommer därmed att ingå i bodelningen vid en separation (10 kap. 1 § ÄktB)

I en bodelning ska makarnas giftorättsgods läggas samman, efter att avdrag gjorts för att täcka respektive makes skulder (11 kap. 1-3 §§ ÄktB). Sedan delas värdet lika mellan makarna. Beroende på hur mycket tillgångar och skulder som finns på vardera sida kan en make antingen tjäna eller förlora på det.

Däremot går det att, precis som du påpekar, upprätta ett äktenskapsförord (7 kap. 3 § ÄktB). Om det står i äktenskapsförordet att egendomen ska vara enskild, kommer den inte att ingå vid en eventuell bodelning. Om ni föreskriver i testamente att arvet ska utgöra enskild egendom kommer inte heller detta att ingå vid en bodelning (7 kap. 2 § ÄktB). På så sätt kan din dotter behålla sina sparade pengar och sitt arv vid en eventuell skilsmässa.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Jennifer ParmlindRådgivare