Bodelning vid sambos dödsfall

Jag äger 5% av den fastighet jag och min sambo bor i. Jag har 3 barn sedan tidigare förhållande och han har 2. Vad händer om min sambo skulle avlida? Får jag bo kvar i huset, eller kan hans barn kräva ut mig?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om en av personerna i ett samboförhållande avlider ska en bodelning göras, 8 § sambolagen.

Under förutsättning att det inte finns ett samboavtal upprättat görs bodelningen utifrån sambolagens regler.

Vid bodelningens start kommer egendom att klassificeras som samboegendom eller annan egendom. Det är denna klassificering som är avgörande för om egendomen kommer delas, inte vem som rent faktiskt har betalt för egendomen eller vem som står som ägare.

Vardera sambo behåller sin "annan egendom" och samboegendomen delas lika.

Samboegendom är bostad och bohag som har införskaffats för gemensamt bruk, 3 § sambolagen. Om bostaden är köpt för er gemensamma användning är bostaden samboegendom och kommer då delas mellan er trotts att din sambo äger större del. Om bostaden inte är införskaffad för gemensamt bruk, exempelvis om den är köpt innan förhållandet inleddes så kommer bostaden att betraktas som annan egendom.

De 95 % som din sambo äger kommer i sådana fall att tillfalla hans arvingar. Sambor ärver inte varandra. Detta förutsatt att din sambo inte har upprättat ett testamente så kommer hans egendom vid dödsfall att tilldelas hans arvingar enligt lag. Du uppger i frågan att han har två barn. Barn är bröstarvingar och utgör den första arvsklassen, se 2 kap. 1 § Ärvdabalken. Det är därmed barnen som i första hand tar del av arvet.

Det går inte att ta ställning till om bostaden är samboegendom eller annan egendom med enbart de uppgifter som anges i frågan. Dock kommer det i vilket fall som vara hans arvingar som tilldelas hans del av bostaden. Om den är samboegendom 50 % om den är annan egendom 95%. Om du inte kan köpa ut arvingarna kan arvingarna därmed kräva att bostaden säljs för att de ska få ut sin del.

Viktigt att observera är att detta svar bygger på att det varken finns ett testamente eller ett samboavtal. Skulle detta finnas kan svaret bli annorlunda.

Vänligen,

Jenny WärnerupRådgivare