Bodelning vid sambos död

Min svärmors sambo dog nyligen. De bodde i ett hus tillsammans och huset köptes när de var sambo. Sambon har ett barn, och det finns inga testamenten. Hu mycket av huset har min svärmor rätt till, är det 50% eller 75%?

Mvh Toni

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förutsätter, eftersom att du anger att huset köptes när de var sambo, att huset utgjorde det som enligt 3 § sambolagen kallas samboegendom. Din svärmors samboförhållande upphörde, naturligtvis, när sambon avled. När ett samboförhållande upphör ska en bodelning göras om någon av samborna begär det, 8 § sambolagen. Bodelningen får resultatet att samboegendomens värde delas mellan samborna. Om huset var samboegendom, har din svärmor i en bodelning således rätt till hälften (50%) av värdet på huset. Begäran av bodelning ska göras senast vid den avlidne sambons bouppteckning, se 8 § 2 st sambolagen.

Kort sagt, din svärmor har i regel rätt till 50% av bostaden i en bodelning om bostaden var samboegendom.

Din svärmor bestämmer själv om hon vill att bodelning ska göras, eftersom att hennes sambo avled. Sambons barn kan inte framställa en begäran om bodelning. Om din svärmor väljer att inte bodela så får hon rätt till allt som hon står som ägare på. Alltså får hon då rätt till 100% av bostaden om den står på henne och hon väljer att inte bodela. Däremot har hon då motsatsvis inte rätt till något som sambon stod som ägare på (exempelvis lösöre som är samboegendom eller dylikt). Vad som är samboegendom framgår av 3 § sambolagen, dvs. bara bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga!
Vänligen

Jonas TärnrothRådgivare