Bodelning vid samboförhållande

Jag och min sambo ska separera efter 28 år vi har en gemensam villa och den ska delas, men bohaget har hon börjat dela själv under tiden jag och barnen var på semester och hävdar att hon bara tagit det som är hennes, är det rätt? Sedan avtal typ tv, bredband som är tecknade i hushållet, räknas dom som samboegendom även fast bara en står som tecknare av avtalet? Avtalet är låst i 1,5 år och måste betalas av. Till sist, bil införskaffad som står på mig tycker jag rent moralisk ska delas. Med ex sambon ska till varje pris ha hälften av vad en handlare skulle ta betalt för bilen, medans jag ringde i det här fallet Volvo och frågade vad dom skulle köpa in bilen för vilket var klart mindre än vad hon kräver.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

När ett samboförhållande upphör är det sambolagen som reglerar vad som ska delas och hur detta ska ske. Enligt sambolagen ska samboegendomen fördelas mellan er genom bodelning om någon av er kräver detta.

Enligt 6 § sambolagen är samboegendom möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet. Även er bostad är samboegendom som ska delas vid en bodelning.  Detta innebär att bilen inte är samboegendom och inte nödvändigtvis behöver delas mellan er. Däremot kan det, precis som du själv skriver, finnas moraliska aspekter som gör att en delning av bilen är lämpligt. Det är i ett sådant fall upp till er hur ni vill lösa bilfrågan. Ledning kan emellertid hämtas från hur värdering sker vid bodelning på grund av äktenskapsskillnad. I ett sådant fall delas bilen lika mellan makarna och värdering av bilen sker efter marknadsvärdet, det vill säga värdet bilen har vid en eventuell försäljning.

Av 11 § framgår att varje sambo är skyldig att tills bodelning görs redovisa för sin samboegendom. Det innebär att din före detta sambo måste kunna redovisa för sin samboegendom även den hon har börjat dela på egen hand, eftersom all egendom som är samboegendom ska delas lika mellan er.

Har du fler frågar får du gärna höra av dig igen.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare