FrågaFAMILJERÄTTBodelning12/08/2020

Bodelning under bestående äktenskap

Hej,

Jag ska genomföra bodelning och nu har min fru hittat detta:

http://bodelning.nu/bodelning-aktenskap/bodelning-av-fastighet/

Men där dras ju kostnader för mäklare av två gånger. Kan det verkligen stämma?

Känns inte korrekt.

Lawline svarar

Hej,
Tack för att ni vänder er till Lawline med eran fråga!

Kostnaden för mäklaren dras två gånger för att det är två olika beräkningar som görs. Först görs en beräkning av den latenta skatten och sedan beräknas fastighetens värde.

Den latenta skatten är den skatt ni skulle betalat om det skett en försäljning, dvs. en hypotetisk beräkning. Vid beräkning av en eventuell vinst görs bl.a. avdrag för de mäklarkostnader som försäljningen skulle inneburit. Det är den summan som skatten sedan beräknas på. Det är alltså en rent skatterättslig beräkning.

Vid beräkning av fastighetens värde minskas marknadsvärdet med både den latenta skatten, lån och de kostnader som försäljningen inneburit, som t.ex. mäklarkostnader. Sidan ni hittat har således inte gjort något fel.

Lycka till med bodelningen!

Vänligen,

Matilda BergströmRådgivare