Bodelning sambor

Hej! Jag och min sambo ska har bodelning. Vi äga ett villa 50/50, som han vill ta över. När vi köpte villan har jag lagt in 175000kr. Huset är värt 2 300 000kr och vi har skulder på 1 800 000kr, så jag undrar om han utbetala mig (hälften av vinst) vad är då med mina 175000kr som jag har lagt in från början? Räknas dem inte?

Lawline svarar

Hej!

Om ni inte har ett samboavtal som säger annorlunda (se 9 § sambolagen) delas samboegendom lika i en bodelning, 8 § sambolagen. Villan är samboegendom om det varit er gemensamma bostad och förvärvades för gemensam användning, 3 §.

Likadelningen sker efter att skulder som hänför sig till samboegendomen avräknats. Det innebär att det värde av villan som ska delas lika är 500 000 kr (2 300 000 - 1 800 00), dvs 250 000 kronor var. Om din sambo övertar lånet innebär det att han bör betala dig 250 000 kronor för att ta över villan.

Likadelningen påverkas inte av att du betalat mer när villan köptes. Samboegendom ska delas lika oavsett vem som är ägare. Att observera är dock att en bodelning är en privat angelägenhet, och om du och din sambo är överens kan ni välja att frångå sambolagens regler, t.ex. genom att kompensera dig för de 175 000 kronorna. Detta gäller dock inte om någon av er har mer skulder än tillgångar, då borgenärerna i sådana fall under vissa förutsättningar kan angripa ett sådant förfarande (se 21 § sambolagen).

Sambolagen hittar du https://lagen.nu/2003:376.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare