Bodelning sambor

Är sambo sen 12 år tillbaka. Köpte då ut f d frun, då min sambo och hon hade separerat sen en tid. Är sålunda hälftenägare av huset, den andra halvan tillhör sambon. Själv har jag inga lån i fastigheten men det har sambon. Stämmer det att jag vid en separation skulle kunna tvingas att avstå 1/2 min del till sambon? Det skulle innebära att han erhåller 75% av husets försäljningspris och jag bara 25%. Då har ju han fått 25% av mig. Han byggde det här huset med sin dåvarande fru 91. Har fått den här uppgiften av en jurist men vill bara kolla att informationen är riktig. Om ni behöver svar på fler frågor får ni höra av er. Annars, Tack på förhand för hjälpen.

Lawline svarar

Hej!

I en bodelning mellan sambor ingår samboegendom, 8 § Sambolagen. Samboegendom är gemensam bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning, 3 § Sambolagen.

Din sambos andel utgör inte samboegendom, då han förvärvade den långt innan ni blev tillsammans. Din sambos andel kommer därför inte ingå i en bodelning. Din andel kan däremot anses ha förvärvats för gemensam användning, varför den i så fall ingår i en bodelning. Resultatet blir i sådant fall att ni ska göra en likadelning av din halva, varför han ska få 25 % av värdet av dig.

Sambolagen hittar du https://lagen.nu/2003:376.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare