Bodelning sambo

Hej!

Jag och min sambo bor i en bostadrätt och på bostadrätt pappret så äger vi hälften var. Så är de så att jag vill säparera men inte han och då påstår han att jag inte ska eller får några pengar osv för lägenheten eller något av inredningen. Jag kan ju liksom inte bara sticka här i från, har ju då ingen stans och bo och har inga pengar och köpa något nytt.

Hur ska jag gå till väga och få ett så snyggt avslut på det hela?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du och din sambo omfattas av reglerna i Sambolagen (SamboL).

När ett samboförhållande upphör, till exempel när samborna gör slut och vill flytta isär, ska en bodelning göras enligt 8 § SamboL. Man ska företa en bodelning även om bara en av samborna begär det. Det räcker alltså att du vill göra en bodelning så måste din sambo gå med på det. Detta gäller förutsatt att ni inte har avtalat om något annat i ett samboavtal, 9 § SamboL. Om ni har upprättat ett samboavtal gäller istället det som står i det.

En bodelning innebär att man tar upp viss typ av egendom och delar denna mellan samborna. Den egendom som ska tas upp är det som kallas samboegendom. Kort kan man säga att samboegendomen utgörs av sambornas gemensamma bostad och bohag (möbler och inredning) 3 § SamboL. Det krävs också att egendomen köpts för gemensam användning. Exempel: En soffa som någon av er hade innan ni träffades utgör inte samboegendom, men en soffa som ni köpte när ni skulle flytta ihop eller under tiden ni bott tillsammans utgör samboegendom. All inredning som ni köpt antingen under tiden som ni bott tillsammans eller inför att ni skulle flytta ihop utgör sådan egendom som ska delas.

Vad gäller lägenheten ska denna tas upp till delning om ni köpt den tillsammans eller någon av er har köpt den för att ni gemensamt skulle flytta in där. Det viktiga är alltså att den är införskaffad för gemensamt bruk. Lägenheten ska alltså vara med i delningen oavsett hur mycket ni vardera betalat för den så länge den är förvärvad för gemensam användning 5 § 1st 3p SamboL.

Du har rätt att kräva en bodelning och då har du rätt att få ut hälften av samboegendomen, 14 § SamboL. Den som bäst behöver bostaden ska få behålla den enligt 16 § 2 st SamboL. Om din sambo anses vara i bäst behov av lägenheten så har hen rätt att lösa ut dig om hen så önskar, 17 § SamboL. Du behöver dock inte flytta därifrån utan att få pengar för lägenhet och möbler!

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Amanda HärleRådgivare