Bodelning och förfoganderätt över den gemensamma bostaden när ett samboförhållande upphör

Hej! Jag och mitt ex delade på oss för 3 månader sen! Vi äger gemensamt en bostadsrätt 50/50. Jag flyttade ut för jag fick tillgång till annat boende smidigt och snabbt! Vi delade på våra gemensamma saker och va överens om den biten! Nu har hans nya flickvän och hennes son flyttat in i radhuset som jag fortfarande äger! Iofs bor jag inte där men vad kan jag göra för att få ut hennes ut huset tills det att vi har gjort klart allt med bostadsrätten? Har läst en hel del om hemfridsbrott men det jag kunnat tolka är att eftersom det inte är mitt boende kan jag inte anmäla henne, eller? Finns det nån möjlighet för mig att slänga ut henne? Mitt ex har även tagit min nyckel så jag kommer inte in! Har jag rätt att be polis att släppa in mig i radhuset jag äger? Kan jag på nått mer sätt göra livet surt för honom på rättslig väg? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

Då du redan har flyttat ut från er gemensamma bostad, så skulle jag rekommendera att du begär om bodelning, vilket du har rätt till att göra senast ett år från att samboförhållandet upphörde, 8 § sambolag.

När det gäller din f.d. sambo så får han inte utan ditt samtycke på något sätt upplåta en bostad som utgör er gemensamma samboegendom, 23 § 1 st p 1 sambolag, även om du är utflyttad. Du måste väcka tala inom tre månader från att du fick kännedom om att din f.d. sambo utan ditt samtycke upplåtit bostadsrätten samt tagit ifrån dig nycklarna som utgör er gemensamma samboegendom, 25 § 2 st sambolag.

Jag skulle rekommenderar att du snarast ansöker dels om bodelning enligt 8 §, dels väcker talan om att han utan ditt samtycke har förfogat över er gemensamma bostadsrätt, 25 § sambolag.

Vidare när det gäller hans nuvarande sambo, rekommenderar jag att du börjar i den änden som jag har tagit upp i föregående stycke, för att undvika konflikter som kan vara till hinder för dig och din f.d. sambo att komma överens om vid bodelningen.

Jag hoppas att du har fått någorlunda svar på dina frågor, du är välkommen att kontakta oss igen antingen om du har följdfrågor i ärendet eller om du önskar ställa andra juridiska frågor.

Bästa hälsningar,

Essie MalkocRådgivare