FrågaFAMILJERÄTTBodelning24/07/2020

Bodelning och brytdagen

Hej!

Min dotter ska skiljas. Skilsmässan är registrerad i tingsrätten med betänketid 6 månader då det finns ett gemensamt minderårigt barn. Bodelning ska göras. Är det vad som fanns på konton registreringsdagen dom gäller eller det datum då skilsmässan går igenom? Min dotter kommer att få ett arv efter sin far som avled efter detta datum. Kommer detta att ingå i det gemensamma giftorättsgodset?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta vilken tidpunkt som ska läggas till grund för vad som ska ingå i bodelningen.

Huvudregeln är att bodelning ska göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes, dvs. egendomsförhållandena på den så kallade "brytdagen" (9 kap. 2 § Äktenskapsbalken).

Förutsatt att arvet inkommer efter det datum som skilsmässa ansöktes ska detta alltså inte ingå i bodelningen.

Vänligen,

Anna LissRådgivare