Bodelning och arvskifte efter dödsfall

Min fru avled i november vi gifte oss 16 jag köpte huset 12. Frågan är ärver hennes dotter halva huset alla lån står på mig har hört att det måste gå 5 år.

Mvh Jonas

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Bodelning

Först sker bodelning enligt Äktenskapsbalkens (1987:230) bestämmelser innan arvskiftet. Det är enbart giftorättsgodset (10:1 ÄktB) som ingår i bodelningen och inte er enskilda egendom utan den enskilda egendomen fördelas först vid arvskiftet. Bodelningslotterna är i ditt fall 50 % vardera av det totala giftorättsgodset eftersom jämkningsregeln (12:1 ÄktB) som kan minska varderas lott inte är tillämplig vid dödsfall.

Arvskifte

Utgångspunkten är att efterlevande make ärver före gemensamma barn med fri förfoganderätt (3:1 Ärvdabalk (1958:637)). Eftersom din fru har en dotter sedan tidigare som inte är ert gemensamma har hon rätt att få ut sin del av arvet direkt. Om din fru inte har skrivit något testamente ärver dottern allt efter din fru.

Det du bör göra är att kontrollera om det finns något testamente som stadgar annat än vad lagen föreskriver.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Matilda HamnerRådgivare