Bodelning och arvskifte när en make avlider först samt möjlighet att behålla sin egendom

Vi har funderingar vad som gäller vid ev. dödsfall. Min man är från ett annat land o jag från Sverige. Min man har 3 barn från ett tidigare äktenskap. Vi har inga gemensamma barn o jag har inga barn sedan tidigare. Vi har 2 fastigheter som vi äger tillsammans. Vi har alla sparpengar på gemensamt konto. Vi har varit tillsammans i 31år. Vi är sedan x antal år bosatta utomlands så vi är ej bokförda i Sverige men planerar att flytta hem inom kort. Vad gäller min make om jag går bort o vad gäller för mig om jag går bort först. Har ej skrivit testamente än men vi vill göra det. Vi vill båda behålla det vi har oavsett vem som går bort först. Min mans barn är utländska medborgare o bor i det landet.

Tacksam om vi kan få lite klarhet

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga och välkomna tillbaka till Sverige!

De lagar som gäller i din situation regleras dels i äktenskapsbalken, förkortad ÄktB och ärvdabalken, förkortad ÄB.

Jag kommer nedan att börja beskriva hur era saker skulle fördelas i det fall att någon av er skulle avlida och hur ni kan göra för att få behålla det ni har. Jag kommer sedan skriva om hur det fungerar med arv och avsluta med lite övriga saker som jag anser kan vara bra att tänka på.

Hur delas era saker ifall någon av er skulle dö?

I det fall att någon av er skulle avlida så skulle detta ses som att äktenskapet tar slut och en bodelning kommer att göras (ÄktB 1:5 & 9:1). Bodelningen innebär att ert giftorättsgods skulle delas lika mellan er (ÄktB 10:1 & 11:3). I de flesta fall brukar all egendom, alltså alla era saker, oavsett vem av er som äger dem anses vara giftorättsgods. Det är bara s.k. enskild egendom som lämnas utanför bodelningen. Vad som är enskild egendom brukar ofta framgå genom att man genom exempelvis äktenskapsförord avtalat om att egendomen skall vara enskild eller att det finns ett gåvoavtal eller testamente av vilket detta framgår.

Behålla sin egendom

Du har uttryckt att ni önskar att behålla er egen egendom. Detta kan göras på följande sätt:

- Den make som lever efter den andre makens död har enligt lag en rätt att kräva att varje sida får behålla sin del av giftorättsgodset i en bodelning (ÄktB 12:2). Jag skulle dock avråda dig från att endast förlita dig på denna möjlighet då den kan slå fel. Skulle exempelvis du dö först och du har mer giftorättsgods så kanske din maninte utnyttjar möjligheten då han på så sätt kan få ut mer pengar i bodelningen.

- Det bästa vore att genom äktenskapsförord avtala om att viss egendom skall vara enskild (ÄktB 7:2 p.1.). Då egendomen görs enskild så kommer den inte ingå i en bodelning utan stanna kvar hos respektive make. Vi på Lawline kan hjälpa dig att till ett bra pris upprätta ett äktenskapsförord. (https://avtal2.lawline.se/)

Hur fungerar det med arv?

Det som en make fått genom bodelningen samt eventuell annan egendom som hen har (exempelvis enskild egendom) utgör sedan det som inom juridiken kallas makens kvarlåtenskap. Kvarlåtenskapen fördelas mellan arvingarna.

I det fall att din man dör så skulle hans tre barn få dela på hans kvarlåtenskap (ÄB 2:1). Värt kan vara nämna att i det fall ni haft gemensamma barn så hade du fått ärva före dem (ÄB 3:1). Din mans barn kan dock välja att avstå från sitt arv och då få en andel i din kvarlåtenskap (ÄB 3:9).

I det fall att du dör så skulle dina arvingar få dela på din kvarlåtenskap. Utifrån det du skrivit så kan jag inte avgöra vilka det blir men kort sagt så ser arvsordningen ut som följande: I första hand är det barn och barnbarn som ärver. Sedan kommer föräldrar och dina syskon och sist dina far- och morföräldrar samt deras barn, alltså dina föräldrars syskon (ÄB 2:1-3). Har du inga släktingar som jag nu angett så kommer din kvarlåtenskap gå till din mans barn (ÄB 2:4 & 3:8).

Det kan också vara värt att ta upp den s.k. "stora prisbasbeloppsregeln" som innebär att en make efter den andra makens död har rätt att få en summa som tillsammans med den egendom man har motsvarar fyra prisbasbelopp (ÄB 3:1). År 2018 uppgick prisbasbeloppet till 45 500 kr (se scb.se) vilket innebär att om någon av er skulle dö så skulle den andre maken ha rätt att få minst 182 000 kr efter bodelningen. Räcker exempelvis inte den egendom man själv har samt det man fått i bodelningen så har man rätt att ta från arvingarnas arv för att komma upp i denna summan. Detta innebär dock att arvingarna får rätt till en andel i den makens kvarlåtenskap efter hens död.

Testamentets roll i sammanhanget

Du har i din fråga nämnt ett eventuellt testamente. Ett testamente reglerar dock endast hur kvarlåtenskapen ska fördelas och påverkar inte bodelningen vilket gör testamentet orelevant i sammanhanget.

Övrigt som kan vara värt att tänka på: samägande

Avslutningsvis så vill jag också råda er att reglera ägandeförhållandena, d.v.s. vem som äger vad. Om ni båda äger en viss egendom, som exempelvis era två fastigheter så blir samäganderättslagen tillämplig, som kort går ut på att ni måste vara överens om hur ni använder egendomen. Skulle exempelvis en arvinge till din mans få hans andel i fastigheten så skulle du vara beroende av hens samtycke för vissa typer av användning som exempelvis försäljning.

Kort sammanfattning:

Om en av er avlidit så görs en bodelning där ert giftorättsgods som utgångspunkt delas lika. Mitt råd här är att begränsa andelen egendom som ingår i bodelningen genom att göra viss egendom till enskild genom äktenskapsförord. Den kvarlåtenskap som blir kvar efter den make som avlidit fördelas mellan dennes arvingar där man tar hänsyn till den stora prisbasbeloppsregeln så att den make som fortfarande lever får en minst fyra prisbasbelopp inklusive sin egen egendom efter bodelning och arvskiftet.

Ett testamente kan inte göra så att varje make får behålla sin egendom i bodelningen.

Hoppas att detta underlättade och hör gärna av dig igen om du har några funderingar!

Jean NaboRådgivare